2017-09-22

80+

Ieri am văzut un domn de 80 de ani care nu purta niciun diagnostic, nu lua nicio pastilă. Îl priveam și, cumva, încercam să-mi dau seama care-i era secretul. Am mai mulți pacienți așa, care vin la controale de rutină, sunt 80+, arată ca niște floricele, mintea le e limpede, e o plăcere să-i am în fața mea.
Ce am văzut până acum:
- niciunul nu fumează;
- au făcut exerciții fizice și încă mai fac, fie că vorbim numai despre mersul pe jos, evident subestimat de mulți dintre noi;
- sunt foarte dinamici;
- au hobbiuri, domnul de ieri avea grijă de o grădină și o făcea cu pasiune;
- socializează;
- nu se consumă la toate nimicurile, domnul de ieri nu se gândea mai deloc la pseudofurtuna anunțată;
- mănâncă rațional, toți sunt normoponderali sau puțin peste limită, nimic exagerat, nici vorbă de obezitate;
- nu le au cu alcoolul, câțiva mai beau niște vin sau bere din când în când;
- i-am văzut pe mulți cu cărți la ei;
- starea nu le depinde neapărat de bani, domnul de ieri avea o situație modestă, dar era împăcat cumva cu ideea;
- se bucură de ce au;
- nu se proiectează în furtuni închipuite, trăind în calmul prezent;
- își mențin o relație frumoasă cu medicul și respectă recomandările acestuia;
- au o recunoștință aparte pentru toate lucrurile frumoase care li se întâmplă și cred că așa continuă să le atragă.
Mi-ar plăcea să-i studiez mai mult, să aflu mai multe din poveștile lor. Sunt convins că e și genetica la mijloc, dar la fel de convins sunt că ce am văzut în conduita lor contează enorm.

Vasi Radulescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu